כניסה

רשות ני"ע דורשת מהבנקים להרחיב את מנגנוני הבקרה שלהם על מערכות הייעוץ הממוחשבות ולפתח מנגנוני התרעה על שינויים בהמלצותיהן
19/01/2010
ליקויים באיכות המידע שמציגות מערכות הייעוץ, מחסור מהותי במידע על תעודות סל והיעדר התרעה בזיהוי חריגה מתמהיל ההשקעות של הלקוח – אלה הם חלק מממצאי ביקורות שערכה מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך במערכות הייעוץ הממוחשבות בבנקים במהלך 2009. הביקורות התמקדו בבחינת יכולתן של מערכות הייעוץ הממוחשבות לספק ליועץ ההשקעות בבנק תמיכה מקצועית ואובייקטיבית. עד כה כיסו הביקורות את מערכות הייעוץ הממוחשבות בבנקים המטפלות בלמעלה מ-80 אחוזים מהלקוחות הפרטיים המקבלים ייעוץ השקעות בבנקים. ביקורות נוספות בנושא זה נמשכות גם בעצם הימים האלה. 
 
למעלה מ-4000 יועצי השקעות מועסקים על ידי המערכת הבנקאית בישראל. במתן יעוץ ההשקעות נעזרים היועצים, בין השאר, גם במערכות ייעוץ ממוחשבות שמעמידים לרשותם הבנקים. תפקידן של מערכות אלו הוא לספק ליועץ בסיס אינפורמציה רחב ועדכני ולסייע בידיו בגיבוש המלצות ההשקעה ללקוח. רשות ניירות ערך מפקחת על פעילות ייעוץ ההשקעות בבנקים, ובכלל כך גם על מערכות הייעוץ הממוחשבות שמפעילים הבנקים.
 
בביקורות שערכה הרשות נמצא כי מערכות הייעוץ הממוחשבות מספקות אינפורמציה אובייקטיבית ומאפשרות ליועץ ההשקעות להתאים את המלצותיו לצרכיו וטעמיו האישיים של הלקוח. יחד עם זאת, נמצא כי מערכות הייעוץ הממוחשבות בבנקים לוקות בחסר בכל הקשור להכללת בסיס מידע מעודכן ותשתית לארגון המידע הרלוונטי באופן שיקל על יועץ ההשקעות בבנק למלא את תפקידו באופן אפקטיבי ומקצועי. להלן חלק מהממצאים:
 
- נמצאו ליקויים באיכות המידע שמציגה המערכת הממוחשבת בנוגע לקרנות נאמנות כמו טעויות בותק הקרן המוצג במערכת ודרגות החשיפה שלה למניות ולמט"ח. כמו כן נתגלו טעויות בסיווג הקרנות לאפיקי ההשקעה השונים.
 
- נתגלה מחסור מהותי במידע המתייחס לתעודות סל, באופן שמקשה על יכולתו של היועץ להשוות בין תעודות הסל. בלט במיוחד מחסור במידע ביחס לנכסים המגבים את תעודת הסל ומחסור באינפורמציה המעידה על התנהלות הגוף המנהל את תעודת הסל ועל המסחר בתעודת הסל על פני זמן (בהיבטים כמו יציבות הציטוטים, יציבות המרווחים המוצעים לציבור ותמחור מחירי מכירה, איכות ההיצמדות למדד הנעקב ויציבות הגוף המנהל). בהיעדר המידע האמור, העלתה הרשות חשש להתבססות יתר של היועצים על "הטבה" שנותן בית ההשקעות במחיר הקניה של תעודת הסל ("ציטוט טוב") מבלי שנבחנת מולה פגיעה אפשרית בלקוח בעת המכירה בשל הצבת מחיר מכירה נמוך ("ציטוט נמוך") על ידי הגוף שמנהל תעודת הסל.
 
- מן הביקורות עולה, כי מערכות הייעוץ בבנקים אינן מתריעות במקרים בהם תיק הלקוח חורג מתמהיל ההשקעות המומלץ ללקוח או במקרים בהם נכס שהומלץ ללקוח מאבד מכדאיותו.
 
הרשות העבירה את ממצאיה המקיפים לבנקים שבהם נערכה הביקורת והודיעה כי היא מצפה מהם לפעול לאלתר לתיקון הליקויים. כמו כן דרשה הרשות מהבנקים לשפר את מערכי הבקרה שלהם על הנתונים שעומדים בבסיס מערכות הייעוץ הממוחשבות ועל התנהלות המערכות הממוחשבות עצמן ולפתח מנגנוני התרעה שיתייחסו לשינויים בהמלצות המערכת ולחריגות של תיק הלקוח מתמהיל ההשקעות המומלץ לו על ידי המערכת הממוחשבת.
 
הרשות מתחה ביקורת על העובדה שדירוג קרנות הנאמנות שעורכים הבנקים אינו מתייחס לשכר מנהל הקרן (דמי הניהול) בפועל כאשר חל בו שינוי - הגם שעלולה להיות לשינוי זה השלכה מהותית על תשואת הקרן בעתיד. הדבר בולט בעיקר בקרנות נאמנות כספיות שקליות שהעלו בשנה האחרונה את גובה דמי הניהול שגובה הקרן, שכן בקרנות אלו שיעור דמי הניהול עלול להיות מהותי ביחס לתשואה. הבנקים התבקשו לבחון את המלצות היועצים ביחס לקרנות הנאמנות הכספיות ולוודא כי בהמלצתם מביאים היועצים בחשבון את השינוי שחל בדמי הניהול בקרן.
 
הרשות מייחסת לנושא חשיבות רבה ובכוונתה לשוב ולבחון בעתיד את יישום המלצותיה, כמו גם להרחיב ולהעמיק את בדיקותיה.
תגיות:

פניות ותלונות לרשות

מערכות וטפסים